diumenge, 21 de juny del 2026

18 JUNY 2026 CELEBRACIÓ ANIVERSARI TONI PACHECO

Antoni Pacheco López

9 de juny de 1947

79 anys

 

I tanquem la ronda dels 79 amb el Toni.

 

Tot i que ja el coneixia d’haver anat junts a algunes marxes, el Toni l’he descobert en el si del grup dels jubilats. Aquests darrers nou anys de caminars i esmorzars.

Parlem d’un home que raona, tots ho sabem i fa servir  les paraules justes. D’una banda, sembla deixeble dels Aristotèlics, lligats a l’observació física i la filosofia, més de pensament  que d’obra. De l’altra, si xerrés més, podria ser un Sèneca pel seu sentit comú.

El seu lema és obrir la boca només quan sigui necessari. Si pot ser per menjar un bon cap i pota, regat de vi de Gandesa i acabat amb un pastís del Parra, millor que millor.

 

De caminar, els seus fets parlen. I les seves fites. Quan en va fer setanta-cinc va pujar el Puigmal. Si hagués començat abans a pujar cims, ara podria ser un xerpa de l’Everest, dels més reputats. Això si, amb fesomia de personatge de Josep Pla, del Clot i amb la pell blanqueta.

 

Hom es pregunta, què hi devia fer a la Marina un home que no posa el peu al mar si no s’aplanen totes les onades ? Quan va fer aquelles travessies del Ferrol a Cadis i a Barcelona, on s’amagava ? La veritat és que va aprendre a escriure a màquina mentre la cabina es gronxava i així es distreia fins que passés el temporal. Si sabia de números a l’alta mar, arribant a port ja estava preparat per portar els comptes de qualsevol empresa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quan estava a l’halterofília ja era una altra cosa. Almenys tenia els peus tocant a terra. A més estava amb la Mari i potser també hi era l’Amparo, perquè van de tercet. Halterofília amb família. Deu ser com allò del rosari del Padre Peyton : la família que alça peses unida, continua unida, mentre no es tirin les peses pel cap.

 

Sortosament ara ja només alça plats i olles quan la Mari ho mana. I del mar, si no hi ha calma pacheca, el Toni que el busquin a la dutxa.

 

I ara, per aquells que esperaven una interpretació, uns quants versets :

 

Aquest que us parla, no és trobador

no sap de música ni de cançó

faria una estrofeta

si  toqués la pandereta

i no pot cantar cap tango

per molt que m’arremango

amb les cordes de la guitarra

dons donaria la tabarra

 

Germans en comunió

Acabem la celebració

de la quinta del quaranta-set

que ha estat d’allò més complert.

A l’any vint-i-set ens convoquem

per petar-la novament .

 

Toni rep una forta abraçada

Te’l donem tota la volada

Avui  t’ho dediquem

I fins l’any vinent. Amén

 

 

 

 

jcm-18 de juny de 2026


 

dissabte, 13 de juny del 2026

11 JUNY CELEBRACIÓ ANIVERSARI RAFEL MARTÍ I JORNET

 


RAFEL MARTÍ JORNET, NASCUT EL 9 DE JUNY DE 1947. HA FET 79 ANYS.

 

És el tercer encàrrec de felicitació que m’arriba i és tot un repte. Perquè el company homenatjat és tota una institució i, a més, cal ser profund i alhora concís per no avorrir gaire el personal i perquè el producte resultant càpiga en les escasses megues de què disposa el Vicent. Per això he pensat que una cançó, que dura uns minutets i té la intensitat adequada, seria ideal. Es titula COM FER-HO CURT. (No m’he matat amb el títol, són les primeres paraules.)

 

COM FER-HO CURT


 

COM FER-HO CURT SI ÉS TAN GRAN L’ALEGRIA

DE CELEBRAR EL TEU ANIVERSARI

POTSER AMB L’AJUT D’AQUESTA MELODIA

FAREM LLEUGER ALLÒ QUE ÉS NECESSARI.

 

PERQUÈ EL QUE CAL ÉS DEDICAR-TE UNS VERSOS

PER EXALÇAR LA TEVA BONHOMIA,

QUE L’OCASIÓ NO ENS AGAFI DISPERSOS

O ROSEGANT RACONS DE CADA DIA.

 

RAFEL, RAFEL,

SETANTA-NOU SÓN DEU MÉS QUE UNA ALTRA COSA.

RAFEL, RAFEL,

VES QUI HO DIRIA, ESTÀS COM UNA ROSA.

RAFEL, AMIC,

JO EM PREGUNTAVA: COM ET PUC FELICITAR?

 

VET AQUÍ QUE M’ARREMANGO

I ET PLANTIFICO AQUEST TANGO,

QUE SÉ QUE T’HA D’AGRADAR.


LA TEVA PLOMA, PROLÍFICA I DIVERSA

ENS ENTRETÉ, ENS MOU, ENS AL·LUCINA,

DESFEM GLACERES D’ESCUMEJANT CERVESA

I EL TEU RAMON NONAT ENS IL·LUMINA.

 

I COM GAUDIM LES TEVES EXPERIÈNCIES

D’ASCENSORER PER L’ÀMPLIA GEOGRAFIA!

NO FACIS CAS SI ET TITLLEN DE SETCIÈNCIES:

LA IL·LUSTRACIÓ ÉS LA MILLOR FILOSOFIA.

 

RAFEL MARTÍ,

KÍLIAN JORNET NO T’ÉS NEBOT NI FA CAP FALTA

RAFEL, AMIC,

SUMES UN ANY AMB LA MORAL BEN ALTA

RAFEL, RAFEL,

SI MALGRAT TOT TANTA EMOCIÓ ET FA TRONTOLLAR,

 

NO ET FACI RES PASSAR EL TRÀNGOL

PERQUÈ LA VIDA ÉS UN TANGO

QUE TOT CRISTO HEM DE BALLAR.

 

PER MOLTS ANYS